-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15799 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

رنگ زدن موي سر و استفاده از روغن يا واكس مو از لحاظ شرعي جايز است؟

از لحاظ شرعي منعي در آن نيست، ليكن اگر مانع رسيدن آب به پوست باشد، ميبايست در هنگام غسل و وضو آن را برطرف نمايد.(1)

از ديدگاه اسلامي رنگ كردن موها و روغن زدن و خضاب كردن مستحب است.

در روايات اسلامي روايات فراواني در مورد رنگ كردن موها و خصاب كردن به رنگهاي زرد و قرمز و سياه و استعمال حنا و سرمه كردن چشم براي مردان و زنان وجود دارد، نيز شانه كردن موها و رسيدگي به آنها، يعني شانه و رنگ كردن و زلف داشتن، هم چنين روغن مالي موها و بدن مخصوصاً براي زنان.

مگر آنكه در جامعه، اين كارها عمل ضد فرهنگي و ضد ارزشي تلقي شود كه اشكال آن به جهات ديگر است.

ميتوانيد در اين مورد به وسائل الشيعه، جلد 2، آداب حمّام و تنظيف و زينت كردن مراجعه كنيد.

پينوشتها:

1 - آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 127؛ آيت الله خامنهاي، اجوبة الاستفتاءات، س 140.

اسماء متبركه مانند خداوند و ائمه معصومين در كتب و نشريات و تصاوير مندرج است و بعد از مدتي در كارخانهي كاغذ بازيافت ميگردد يا اين كه به صورت زباله كارخانههاي بازيافت زباله تبديل به كود ميگردد. آيا اين امر جايز است؟ در غير اين صورت راه حل چيست؟

روزنامهها، كتابها و نشريات كه در آنها اسماء متبركه و آيات قرآن مندرج است و در كارخانههاي بازيافت به خمير و يا چيز ديگري تبديل ميشوند، چون با اين كارها اسماء متبركه و آيات قرآن محو ميگردد و ديگر اثري از آنها نيست، اشكالي ندارد، زيرا هتك حرمتي نسبت به آنها نيست و حكم حرمت بر آن جاري نميگردد.(1)

پينوشتها:

1 - استفتائات امام خميني، ج 1، ص 115.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.